6/27/2012

berat badan itu subjektif

ok aku saje nak share..sapa rasa aku poyo mcam bagus budget kurus selim melim silakan lah.. aku sedar aku mcamane ni hanyalah kongsi2 pengalaman gitu..aku sendiri masih merangkak2 nak capai tahap kejayaan yang ntah bile dapat dikecapi...apa salahnya kalau kite nak share ape yang kite dah lalui btol tak...sebelum itu saya nak memohon maaf jika ada yang terasa dengan cakap2 aku kt sini kali ni ....sesungguhnya tak ada kena mengena ngan sape pun aku hanya cakap berdasarkan pengalaman aku je n diri aku sendiri...selain itu sedikit sebanyak n3 ni untuk peringatan aku sendiri ;-)

sape tak suke kan kalau ramai dah sedar perubahan kite so takla rase usaha selama ni tak berbaloi....alhamdulillah..penat lelah aku terbalas la jugak walaupun sikit kan jadilahh ... total berat aku yang turun adalah 8kg++!! perit sungguh, lama sungguh nak dapatkan berat ideal!! banyak lagi nak turunkan untuk capai target aku insyaallah!!.usaha tangga kejayaan ..ape pun cara yang kita buat untuk kuruskan badan untuk turunkan berat memang banyak benda kene kita jaga dan kena faham!! begitulah subjektifnya berat badan ini pada diri aku... untunglah kepada yang dah sedia dikurniakan badan yang tak cepat gemuk yang berangka kecik tu adalah pakej untuk anda alhamdulillah..

1) jaga makan..makan lah apa produk pun makan la apa ubat kurus pn kalau makan tak jaga jangan nak salahkan sesiapa salah diri sendiri sebab kenapa tak jaga makan...macam aku sendiri aku jaga makan.. tolak campur hampir 2 tahun (umur rayyan--lama kan?) aku menjaga makan aku..disamping tu maksud jaga makan adalah bukan la tak makan langsung jangan salah salah sangka.. tak boleh macam tu lagi menambahkan stress n resultnye nnti sama je berat tu atau turun pun turun sikit je tu pun bukan turun badan tu adalah kesan dari badan tak cukup air...itu semua aku penah try jugak ;-).

2) senaman ..bukan untuk kurus semata kan kita pun nak badan sihat .. nak pakai bukan setahun dua kalau umur panjang bepuluh tahun lagi kite nak guna badan kite ni jadi senaman salah satu benda yang sangat penting lagi satu bila dah jaga makan mcammana pun tapi kalau badan tak keluar peluh n tak  kerjakan otot2 lemak tu kirim salah sajalah..!!! aku cakap berdasarkan pengalaman aku....aku penah diet tak makan tapi tak senaman..setakat sapu2 rumah mop n buat kerja rumah utk badan aku memang tak akan mendapat ape2 effect...dah spesis lemak tepu kan..jadi aku try erobik....still tak ok jgak n tak sedap...lastly aku jumpa zumba... sejak aku berzumba alhamdulillah penurunan terjadi dengan begitu jitu! sebab itulah aku rasa masa hari2 macam tak cukup je sebab terlalu banyak benda aku nak buat dalam sehari2 ...

3) produk pengurusan dan kesihatan..yang ni terpulang kepada kemampuan dan ikut keserasian badan masing2... tak salah kalau anda ambil mcam aku cakap tadi produk ape pun kalau tak jaga makan hancor situ le...titik tolaknya adalah ape semua????? ye diri sendiri...diri sendiri tau ape yang terbaik kan.. untuk diri aku ni aku memilih produk dari herbalife....
* peringatan aku bukan penjual produk 
aku memilih herbalife ni sebab aku rasa sesuai n serasi dengan badan aku..aku dah banyak cuba produk2 atau alat2 pembantu yang lain tapi semuanya tak sesuai dengan diri aku sebab aku pengidap tekanan darah rendah..bukan semua produk aku boleh masuk...syukur jumpa herbalife ni sebab selesa n serasi dengan aku sebab selain dari jadi alat bntuan kurus aku sedikit sebanyak tekanan darah aku dah nak cantik dah tak la low sangat ;-) jadi itu lah yang kite nak di samping untuk kurus ia jugak untuk kesihatan btol tak? untuk anda terserahlah.. tepuk dada tanya selera nak pilih apa saja....

 4) fahami badan sendiri ..jangan sesekali ikut orang.. nak baca n nak kongsi dengan die boleh tapi jangan nak tiru cara die.. sikit2 takpe..sebab kite ni semua bukanlah sama jenisnya..kite je tau badan kite mcamane .. kite je tau ape yang boleh ape yang tak boleh untuk badan kite betol tak? dan selalulah buat eksperimen dengan diri sendiri... mcam aku aku tak boleh makan nasi lsg sebenarnye sebab untuk badan aku nasi n air manis sangat cepat bertindak untuk naik berat!! jadi aku tak ambik tu semua n kalau ambik pun dalam seminggu sekali je kot... tapi jarang la kalau betol2 rasa teringin barula makan n minum sikit...tapi bile dah ambik herbalife ni nasi kena makan supaya proses pembakaran lemak tu boleh dijalankan jadi terpaksala kadang2 tu aku amik jugak la nasi tapi sangatlah jarang2 kalau makan pun pasti beberapa sudu je sekadar cuit2 giteww... see kite semua tak sama ada orang boleh je makan nasi segala tapi berat still boleh turun tapi aku adalah tidak.... aku hanya boleh makan time lunch sahaja lepas tu esok jela makan balik heheh mcam tulah rutinnya....memang aku mcam tu harini dah makan esk tak makan pun takpe ;-) dah lama2 amal mcam tu rasa dah biasa dah...

 5) banyakkan minum air ..sebab minum banyak kite boleh kenyang so tak payahla mkan.. mudahkan? semua pun dah maklumkan kalau minum air banyak memang bagus kan jadi marilah kite sama2 amalkan.....


alamakk uolss geng dah ajak g berjimba sekejap kene cargas ni sebab kang nak terus melalak plak.... melalak?? yee sayeee kan budak koirrr jadi kenele melalak setiap petang ok itu la sedikit sebanyak info2 sihat dari saya .. jom kite same2 jaga badan jaga kesihatan ;-) 

selamat beramal....
 muahhh!

3 comments:

  1. a ah betul... lain bdn lain org... setengah org tu mkn nasi sesenduk sehari pun boleh turun berat bdn... mcm kita ni mmg xleh ngan nasik langsung.. mkn jer kangg kompom berat jd statik.. tp setengah org xfaham... siap ckp kita kene mkn nasik jugakkk... padahal sumber carbo tu bukan pd nasik jer kann... apa2 pun tahniah dh dpt berat bdn yg ideal.. nanti raya kompom laaaagi meletupsssssss.......... ;D

    ReplyDelete
  2. akak pun baru nak start cuba teh herbalife..tengok boleh turun x..hehe

    ReplyDelete
  3. kakmawar: kannn memang lain dari yang lain badan ni hahah.. serius tak boleh nak tiru2 orang lain punya style huhuhu gile susah!!!! hahah harap lagi meletop la raya ni jagnan lagi tembun sudeyy huhuhu nengesss...

    potpetmama: hehe teamix ok kak insyaallah nnti mesti akak sukeee

    ReplyDelete

dah kawin ...

Daisypath Anniversary tickers